₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪ЭЄ₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪

Ηχηρό μήνυμα έδωσαν περίπου 2.500 πολίτες για την περάσπιση του Βωμού των 12 Θεών


Ηχηρό μήνυμα έδωσαν περίπου 2.500 πολίτες, Έλληνες και ξένοι, στην αρχαία αγορά των Αθηνών την Κυριακή (13/03), οι οποίοι μάχονται για τη διάσωση και την ανάδειξη του Βωμού των 12 Θεών και του Ελέους.
Οι διαμαρτυρόμενοι απέτισαν φόρο τιμής στο Βωμό, έψαλλαν ύμνο και άκουσαν τις ομιλίες των συντονιστών τους.
Εξέφρασαν την έντονη αντίθεσή τους, στην πρόθεση της διοίκησης του ΗΣΑΠ, κατά τη διεξαγωγή έργων ανακαίνισης της γραμμής ανάμεσα στο Θησείο και το Μοναστηράκι, να καταχώσει το μνημείο, το οποίο χαρακτηρίζεται ως μία από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις των τελευταίων ετών.


Στη συγκέντρωση των πολιτών, μίλησε η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Τζάνη, ο αρχαιολόγος και εκδότης Ευάγγελος Μπεξής και ο Ραδάμανθυς Αναστασάκης, ηθοποιός και καθηγητής του πανεπιστημίου Αιγαίου.
Η κ. Τζάνη τόνισε πως “ότι μας πήραν και μας κατέστρεψαν το διεκδικούμε, αλλά είμαστε αποφασισμένοι να σώσουμε ό,τι μας έχει απομείνει.”
“Η εκδίκηση της ιστορίας το κάνει να αναφαίνεται, να αναβλύζει από τα σπλάχνα της γης, μέσα από χαλάσματα, κάτω από θεμέλια.”
Υπογράμμισε πως “το χρέος μας είναι ανυπέρβλητο όταν πρόκειται για τον βωμό των 12 θεών της Ελλάδος.”
Αποδοκίμασε τους “αγνώμονες προς την πατρίδα μας, του ανιστόρητους που δεν θέλουν ρίζα παρά μόνο το κέρδος τους και συνεχίζουν να προκαλούν ύβρη.”
Κατέληξε πως “θα περιφρουρήσουμε τα μνημεία μας με τα κορμιά μας, ώστε να γίνουν προσκύνημα της ανθρωπότητας” γιατί δεν είναι σωστό “να κατασπαράζουν τον θησαυρό μας και να τον κάνουν σαν την τσέπη τους.”

Στη συνέχεια ο Ευάγγελος Μπεξής, έστειλε και αυτός το μήνυμά του, σημειώνοντας πως “έχουμε μαζί μας τους αρχαιοφύλακες, έχουμε μαζί μας αρχαιολόγους, που αγωνίζονται και έχουν προβλήματα στις υπηρεσίες τους.”
Τόνισε πως “δεν θα τους περάσει, δεν θα καταχώσουν τον βωμό” ενώ κατέληξε πως πρέπει να διαλέξουμε “τι θα είμαστε”.
“Είτε παίδες Ελλήνων είτε παίδες βαρβάρων” υπογράμμισε χαρακτηριστικά

Η εκδήλωση έκλεισε με τον Ραδάμανθυ Αναστασάκη, να απαγγέλλει τον "Ύμνο σε όλους τους Θεούς" και το πλήθος να τον ακολουθεί.


Ιστορία του βωμού
Κατά τον Θουκυδίδη, ο Βωμός των Δώδεκα Θεών ιδρύθηκε στα χρόνια της τυραννίας των Πεισιστρατιδών, από τον εγγονό του Πεισιστράτου και συνονόματό του, υιό του τυράννου Ιππία, το 522/1 π.Χ.
Όπως σημειώνει η αρχαιολόγος Σοφία Αλιφέρη, “ο Πίνδαρος, προφανώς αναφερόμενος στον Βωμό, στον διθύραμβό του για τους Αθηναίους, καλεί τους Ολύμπιους Θεούς σε χορό κοντά στον ευώδη, πολυσύχναστο ομφαλό της πόλεως στην ιερή Αθήνα, στην ξακουστή, περίτεχνα διακοσμημένη αγορά”.
Ο βωμός καταστράφηκε εν μέρει κατά την περσική επιδρομή και δεν ανοικοδομήθηκε παρά αρκετά χρόνια αργότερα.
Το έτος 1891 κατά τη διάρκεια των έργων κατασκευής του σιδηροδρόμου Αθηνών - Πειραιώς, ο χώρος της Αρχαίας Αγοράς είχε ανασκαφεί ελάχιστα και από τα αρχαία μνημεία της ένα μικρό μέρος είχε αποκαλυφθεί.
Η διάνοιξη χανδάκων για τη θεμελίωση των τοίχων του σιδηροδρόμου το 1891 κατέστρεψε μερικώς τον περίβολο του βωμού και έφερε στο φως μικρά τμήματά του.
Η συνέχειά του αποκαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές της Αγοράς το 1934.
Ευτυχές γεγονός που οδήγησε στην ταύτιση του περιβόλου με τον Βωμό των Δώδεκα Θεών αποτέλεσε η σύγχρονη ανακάλυψη μιας βάσης αναθηματικού αγάλματος, που έφερε την αρχαϊκή επιγραφή “Λέαγρος ανέθεκε Γλαύκωνος δώδεκα θεοίσιν”.




















1 σχόλιο:

Κωνσταντινος είπε...

Ωραία...
Να απαλλαγούμε από την απακμιακή φιλολογία της χριστιανοσύνης, αλλά να επαναστήσουμε ως θρησκεία την ελληνικότητα, δεν είναι μάταιο; Ας παρακολουθούμε την ελληνική φιλοσοφία, χωρίς να την ποιήσουμε θρησκεία.
Επίσης, δεν μπορεί να λέμε "σαυτόν", αλλά το σωστό, "σεαυτόν". Ο Όλυμπος δεν προέρχεται από το λάμπω, αλλά από την ρίζα LUK - LUKUS - LUX. Και από την άλλη μορφή της ίδιας ρίζας, Rag, απ' όπου ο λύκος (φωτεινός), η Ελλάς (Γραϊκία - Γραικία), ραγιάς, Παρίσι, Αγγλία, Πράγα, Αφρική, Λάτι(ν)ο - Ιταλία, Γή, ρήγας, γράφω, χαράσσω, Άργος, Αρκαδία, άρκτος, φώς, λάμπω, λάνο (Lano - Lanum, το πεδίο, η γή, Ιταλικά - Λατινικά), ράτιο (ratio) κι ένας σωρός ακόμα λήμματα, τα περισσότερα παράγωγα που έχει η εν λόγω ρίζα από κάθε άλλην. Φαίνονται... σανσκριτικά; Ναί, κατανοώ. Η ρίζα είναι όντως σανσκριτική, αλλά τα παράγωγα ελληνικά, λατινικά - ιταλικά, γερμανικά, αγγλικά, σερβικά, ρωσικά κι όλων των διαλέκτων της ευρωπαϊκής γλώσσας. Τα περί "πελασγικών" και άλλων είναι απλώς... τερπνά.
Όποιος ενδιαφέρεται πράγματι, μπορεί να (καθ)οδηγηθεί έως την επιστημονική γνώση, που δεν είναι θέμα... απόψεων.
Χαιρετώ.